Atalarımız bugünleri, teknolojide ulaştığımız seviyeyi ve diğer bilimsel gelişmeleri hayal edemezdi ya da yalnızca hayal olarak kalacağını düşünebilirdi ancak dünya özellikle son birkaç yüzyılda birçok kırılma noktası yaşadı.
Teknoloji ve bilim, insanlığın yolculuğunda pek çok devrime araç oldu.
İNSANLIK TARİHİNİN BAZI KIRILMA NOKTALARI
İnsanlık tarihinin bazı kırılma noktaları kısaca şunlardı:
Sanayi Devrimi ile başladık diyebiliriz, İngiltere’de 18. yüzyılın sonlarında el işçiliğinin yerini makinelerin aldığı dönemi simgeler. Buharlı makinelerin bulunmasıyla üretim ve taşımacılıkta birçok şey değişti.
Ardındansa Bilgisayar Devrimi geldi, bilgisayarların gelişimiyle iş süreçlerimiz, iletişim biçimimiz ve bilgiye erişim alışkanlıklarımız baştan yazıldı.
Sonrasındaysa Dijital Devrim, internetin yükselişiyle birlikte iletişimden eğitime, ticaretten bilgi paylaşımına birçok alanda dönüşüm getirdi.Bunların hepsini daha küçük bir şeye sığdırdık, evet telefona. Artık teknoloji her an yanımızdaydı.
Son olarak, Yapay Zeka ve Makine Öğrenimi Devrimi ile yeni bir evrene geçiş yapma hazırlığı içine girdik, otomasyon, sağlık, taşımacılık, üretim gibi birçok alanda büyük etkiler yaratarak teknoloji dünyasında önemli bir değişim başlattı bu gelişme.
Her devrim, insan yaşamını ve toplumları derinden etkiledi. Teknolojik devrimler, insanların yaşam tarzlarını yeniden programladı.
Tüm bu yenilikleri bir araya toplayarak daha gelişmiş ekipmanlar cihazlar araçlar oluşturduk. Bunların en harikalarından ve en çok kullanılanlarından biri sizin de tahmin edebileceğiniz gibi içeriğimizin konusu olan arabalar. Hatta belki tam da şu an bu metni bir arabanın içerisinde okuyor olabilirsiniz.
Kara ulaşım aracı olarak önce atlarla çıktık yola sonra arkalarına fayton bağlayarak yeni bir şey denedik, sonrasında araba ardından bisiklet evet yanlış duymadınız bisiklet sonra bulundu.Günümüze ulaşan süreçte teknoloji olağanüstü bir yere evrildi artık verim, performans ve konfor konusunda harikalar yaratan araçlarımız vardı.Ancak…
HER YIL 1.3 MİLYON ÖLÜM…
İnanılmaz hızlara ulaştık zorlu yolları aştık ancak kullanırken biraz yorulduk bazen oldukça zorlandık hatta bu bazılarımızın maalesef son yolculuğu oldu.Nasıl mı?
Kısaca istatistiklerden bahsetmek gerekirse her yıl insan hatası sebebiyle yaklaşık 1,3 milyon kişi trafik kazasında hayatını kaybediyor, milyonlarca insansa yaralanıyor.
Her yıl ülkemizde birkaç tane uçak düştüğünü düşünün bu oldukça ses getirirdi ancak küçük azınlıklar halinde hayatımızı kaybettiğimiz için bu durum yeterince dikkat çekmiyor.Uçaklardan korkuyoruz ama arabalardan neden hiç korkmuyoruz, trafik kazası geçirme riskinizin uçak kazası geçirme riskinizden tam 2.200 kat daha yüksek olduğunu biliyor muydunuz.
HER ALANDA İNOVASYON
Eskiden daha fazla uçak kazası olurdu sebeplerinden biri teknolojinin bu kadar gelişmiş olmamasıydı, bu önemli bir sebep ancak bir diğer önemli sebebi ise insan hatası.
UÇAKLARDA GÜVENLİĞİ SAĞLADIK
Eskiden bu kadar yardımcı sistem bulunmadığı için pilotların kontrol etmesi ve ayarlaması gereken çok daha fazla ayar vardı günümüzde ise bunların birçoğunu gelişmiş sistemler kendiliğinden yapıyor, artık bir uçak kazası haberi şaşkınlıkla karşılanıyor çünkü pek beklenen bir şey değil ki inanılmaz bir teknoloji var arkasında.
Sakın yanlış anlamayın pilotları küçümsemiyorum ancak işleri biraz daha kolaylaştı ve bu hepimiz için daha iyi oldu demeye getiriyorum.Kısacası uçaklarda güvenliği sağladık sıra arabalarda.
SIRA ARABALARDA
Neden mi bunları anlatıyorum çünkü bu sayıları azaltacağını söyleyen ama vadettiklerine karşın henüz toplumun güvenini kazanamamış olan sürücüsüz araçlardan bahsedeceğim sizlere. Hatta belki birgün uçan arabalardan da bahsetmeye başlarız.
Sürücüsüz ve otonom araçların tarihi 1920’lere dayanıyor daha o zamanlar ilk denemeler yapılmıştı ama o pek de güvenli ve donanımlı değildi aradan geçen yüzyıl çok şey kattı. Artık trafikte kendi başına giden araçlar var ülkemizde göremesekte Amerika,Çin,Hollanda ve daha birçok ülkede mevcut.
Otonom araçların en önemli artısı güvenlik sonrasında ise yakıt tasarrufu ve eğer bu araçlar yaygınlaşırsa teorik olarak trafik sorunundan da büyük oranda kurtulmamız bekleniyor.
SÜRÜCÜSÜZ VE OTOPİLOTLU ARAÇLAR DAHA MI GÜVENLİ?
Yapılan araştırmalar mevcut otonom sürüş teknolojisinin kazaları yaklaşık %34 oranında azaltabildiğini ancak otonom araçların hala sürüş hatalarından kaçınma, planlama, karar verme ve uygulamayla ilgili sorunlar yaşadığı tespit etti.
Ancak sürücüsüz araçların geliştirilmesinde yol koşulları ve olası engeller, trafik yasaları ve kazaya neden olabilecek patlak lastik gibi mekanik arızaların hesaba katılması gerekiyor.
Otomobil üreticileri, 2022’de yarı otonom sürücü destek sistemlerine sahip yaklaşık 400 araç kazası bildirdi. Bu kazaların 273’ü Tesla araçlarla oldu.
98 sürücüsüz kazadan 11’i ciddi yaralanmalarla sonuçlandı. Tesla’ların karıştığı beş olay ölümcül oldu.
Tamamen otonom araçların karıştığı bildirilen 130 kazadan 108’inde yaralanma olmadı ve çoğu durumda araçlar arkadan çarptı.
OTONOM VE SÜRÜCÜSÜZ SÜRÜŞÜN SEVİYELERİ
Kısaca otonom araçlardan bahsetmek gerekirse Otonom ve sürücüz sürüşün 5 seviyesi var ve seviye 5 yaklaştıkça araca müdahale etme ihtiyacınız azalıyor 4 ve 5. seviyelerde neredeyse hiç ihtiyaç duymuyorsunuz.
OTONOM ARAÇ NASIL MI ÇALIŞIYOR…
Otonom araca aracın üzerinde bulunan lidar,radar,navigasyon ve kamera gibi araçlar yardımcı oluyor. Otonom araçlar konumlandırma ve sensörlerin gelişimine yani radar ve navigasyon teknolojilerinin diğer bir adıyla geospatial teknoloji olarak adlandırılan Coğrafi Mekan Analizi teknolojilerinin gelişimine bağlı olarak ilerleyişini sürdürmeye devam edecek.
Bu araçlar belirttiğimiz sistemlerden aldığı verileri işleyerek kullanıyor ve kararlar alıyor kısacası veri onun yakıtı gibi veri yoksa yolculukta yok. Ve bir otonom araç günde 4000 GB bir başka deyişle ortalama 4 TB veri işliyor. Otonom araç nasıl çalışıyor sorusunu cevapladık ancak hala toplumdan tam bir güven beklenemez.
Peki istatistikler, yani insanlar ne söylüyor? Gelin birlikte bakalım…
ŞİMDİLİK ÖNYARGILIYIZ
ABD’de yapılan bir araştırmaya göre:
- ABD’de halkın yüzde 75’i Kongre’nin sürücüsüz araçları durdurmasını istiyor.
- Tüketicilerin %57’si sürücüsüz bir araba satın alma konusunda kendilerini rahat hissetmeyeceklerini belirtti..
- ABD’li insanların yarısı ölüm kalım kararlarının hiçbir araca öğretilemeyeceğini düşünüyor.
Otonomon araç ile gerçekleşen kaza oranları sürücülerin kaza oranlarıyla karşılaştırıldığında umut verici ancak yine de daha fazla otonom aracı aynı anda trafiğe sürerek uzun süre izlemek lazım, bu süreç bir de böyle takip edilmeli.
BİRGÜN BELKİ
Otonom araç süreci nereye gidecek birgün trafikte sadece onları mı göreceğiz bilemiyorum.Sizce ileride komple sürücüsüz daha az stresli neredeyse trafiğin olmadığı hemen hemen her yere daha hızlı gidebildiğimiz bir hayat mı bekliyor bizleri?
Bu arada hazır konusu açılmışken Webinfo ailesi olarak buradan trafiğin en yoğun olduğu zamanlarda uzun saatlerini yollarda heba etmek zorunda kalan insanlarımıza kolaylıklar diliyoruz, daha az stresli bir gelecekte buluşmak dileğiyle hoşçakalın.
Otonom araçlar kesinlikle artmalı