Tesla’nın CEO’su Elon Musk bugün yatırımcılara yaptığı açıklamada, önümüzdeki yılın sonlarına doğru daha ucuz bir Tesla elektrikli araç modelinin geleceğini söyledi. Musk’ın iddialı açıklaması gerçeğe dönüşürse bu durum Tesla’nın Çinli elektrikli araç üreticilerinin artan gücünü savuşturmasına yardımcı olabilir.
Musk’ın bahsettiği “yeni nesil” kompakt araç, 25.000 dolarlık giriş seviyesi elektrikli aracı temsil ediyor. Musk bugünkü görüşmede gelecekteki araç için bir fiyat noktasından bahsetmedi. Ancak Tesla 2025 üretim hedefine ulaşırsa, araç ABD pazarındaki en ucuz elektrikli araç haline gelebilir böylece ülkemizdeki ve diğer ülkelerdeki rakip otomobil üreticileri tarafından sunulan ekonomik elektrikli araçlarla rekabet edebilir. Tesla şu anda baz Model 3’ü 35.100 dolara satıyor. Musk, müşterilerin yeni modeli ne zaman teslim almaya başlayabileceklerini belirtmedi.
Elektrikli araçların maliyeti, daha fazla benimsenmelerinin önünde önemli bir engel teşkil ediyor. Danışmanlık şirketi Deloitte tarafından yakın zamanda yapılan küresel bir anket, yüksek faiz oranları devam ettikçe, özellikle Almanya, ABD ve Japonya’da maliyetin sürücülerin satın alma kararlarını yönlendirdiğini ortaya koydu.
Elektrikli Araçlar Masraflı
Bir elektrikli araca sahip olmanın toplam maliyeti, yakıt ve bakım tasarrufları nedeniyle bazen geleneksel, gazla çalışan bir araca göre daha düşük olabilir, ancak elektrikli araçlar hala daha pahalıdır. Bir otomotiv araştırma şirketi olan Kelley Blue Book’a göre, tüm aktarma organları teknolojileri dahil olmak üzere ortalama ABD aracı Aralık ayında 48.800 $ ‘a mal olurken, bir elektrikli araç için bu rakam 50.800 $.Kısacası elektrikli araçlar masraflı.
Elektrikli araçların fiyatını düşürmenin bir yolunu bulmak, elektrikli araçlara yönelen ve Musk’ın şirketini dünyanın en büyük elektrikli araç satıcısı olmaktan çıkarmakla tehdit eden diğer otomobil üreticileriyle küresel bir fiyat savaşı içinde olan Tesla için de önemli.
En Büyük Rakip Çin
Çinli otomobil üreticisi BYD geçen sonbaharda Tesla’dan daha fazla elektrikli araç teslim etti, ancak ABD’li otomobil üreticisi yıllık teslimatlarda öndeydi. Çinli bir endüstri grubuna göre, Çin’in otomobil ihracatı geçen yıl iki kattan fazla arttı ve ülke yurtdışına 4 milyondan fazla araç gönderdi. Bu nedenle Tesla’nın en büyük rakibi Çin…
Korumacı ticaret politikaları Amerikalıların daha ucuz Çin malı otomobilleri yurt içinde satın alamayacağı anlamına geliyor. Ancak BYD’nin de aralarında bulunduğu otomobil üreticilerinin en ağır gümrük vergilerinden kaçınmak için Meksika’da üretim yapmayı düşündükleri bildiriliyor.
Musk’tan Çin’e Saygı
Bugünkü yatırımcı görüşmesinde Musk :”Çinli otomobil şirketleri dünyadaki en rekabetçi otomobil şirketleridir. Eğer ticari engeller konulmazsa, dünyadaki diğer tüm otomobil şirketlerini yerle bir edecekler. Son derece iyiler.” Açıklamasında bulundu.
Tesla en son Mart 2023 Yatırımcı Günü sunumunda “yeni nesil” araç planlarını dile getirmişti. Slaytlar, Tesla meraklılarını gri çarşaflarla örtülü araba görüntüleriyle kızdırmıştı. Bugünkü yatırımcı görüşmesinde Musk ve diğer yöneticiler yeni aracın “devrim niteliğinde” bir üretim teknolojisiyle üretileceğini söyledi ancak bunun neleri içereceğine dair hiçbir ayrıntı vermedi.
Ancak Musk yeni nesil aracı duyururken bile Tesla’nın bu aracı zamanında üretebileceğine dair şüphelerini dile getirdi. Otomobil üreticisi, Cybertruck, Tesla Semi ve “ikinci nesil” Roadster spor otomobil de dahil olmak üzere araçları genellikle Musk’ın başlangıçta verdiği teslim tarihlerinin aylar ve hatta yıllar gerisinde teslim ediyor. Aşırı pembe ürün tahminleriyle ünlü Musk, “Ben bir şeyler söylüyorum ve bunlar bir tuz tanesi ile alınmalı” dedi. “Aklınızı başınızdan almak istemem ama zaman konusunda genellikle iyimserimdir.”